Wednesday, June 24, 2015

Resepi Mudah&Sedap (MAGGI GORENG)

Assalamualaikum semua.. Lame dah xupdate blog tetiba nak bagi resepi maggi goreng kan.. Maggi goreng?? seriously... Hahaha.. Tu pon nak bg resepi.. Semua orang pejam mate pon bole buat.. Disebabkan xde idea & tadi buat maggi goreng tu yg nak share resepi tu. Hehe.. My son suke makan jenis mee2 ni n nasi kureng.. Dia la yg request nak maggi goreng semalam tp semalam dia xsihat jadi sy xnak la bagi maggi goreng,harini dia dah ok sikit tu yg momy buatkan jugak maggi goreng..

Resepi yang sy nak share ni ialah resepi maggi goreng yg my huby suke sgt.. Selalu klo sy wat version camni memang dia suke & puji sedap.. Ehehe.. Yela,kang cakap xsedap udah muncung je bini kan.. Terpaksa la cakap sedap..  Ahaks (>.<)

Kalo untuk kanak2 xyah la bubuh cili padi,sayur pula cincang halus2 supaya senang anak makan & susah nak pilih.. Tu cara sy untuk bagi anak makan sayur. Sebab kalo sayur tu besar2,nanti dorang pilih2 & ketepikan sbb xnak makan. Sekali sekala xpela bagi anak makan maggi ni.. Bukan bagi makan maggi hari2 pon..

MAGGI GORENG.

1 peket Maggi Goreng segera (Jenama kegemaran,Indomi/Mi Sedap etc.. perisa original/ayam)
1 biji Telur
1 pokok Sawi pakchoy
Isi Ayam sedikit dadu kecil (boleh guna udang/fisball/fishcake)
3/4 biji Cili Padi
1-2 sdbesar Kicap Manis

Cara-cara:
1. Keluarkan serbuk perasa. Rebus/celur maggi ikut arahan pd peket. Tos & ketepikan.
2. Sediakan kuali,panaskan sedikit minyak,goreng telur jadikan telur hancur. Ketepikan.
3. Tambah sedikit minyak lagi,goreng isi ayam sehingga masak.
4. Masukkan maggi yg telah dicelur,telur hancur,kicap manis & serbuk perasa maggi tadi,kacau sebati.
5. Masukkan sayur & cili padi,kacau sebati sehingga sayur layu.. Siap.. Mudah&cepat!

*utk kanak2 hanya tambah kicap manis. Xperlu serbuk perasa & cili padi.




Resepi Mudah&Sedap : SLOPPY JOE

Salam semua,harini saya nak share resepi yg mudah lagi utk anda cuba!
SLOPPY JOE.. Makanan yg pasti menjadi kegemaran kanak-kanak & dewasa. Mudah sangat resepi ni dan yg paling penting SEDAP!


*yg ni tanpa coleslaw.




Bahan-bahan :

1 pek (250g) Daging cincang Ramly
2 bj Bawang Besar Holland ( Bawang kuning ) - dadu kecil
3 ulas Bawang Putih - cincang
1 bj Cili Kembung (Capsicum) - dadu kecil (boleh campur warna merah,kuning & hijau)
3 sb Tomato Puree
5 sb Sos Cili
3 sb Sos Tomato
1 sb Kicap Manis
1 sk serbuk Lada Hitam
1 sk Pizza Seasoning Powder / Mix Herbs ( optional )
1 sb Yellow Mustard ( optional )
Garam,Gula,Perasa
*klo suka pedas boleh tambah Chili flakes/chili powder/serbuk paprika

Bahan sampingan :
Roti Burger mini / Roti Hotdog / Mini bun (any types)
Coleslaw ( optional )

Cara-cara :

1. Panaskan sedikit minyak masak,tumis bawang besar,bawang putih sehingga wangi kemudian masukkan pula cili kembung.

 2. Masukkan daging cincang dan garam,tumis sehingga air yg keluar dr daging kering.

3. Masukkan tomato puree,sos cili,sos tomato,kicap,lada hitam,seasoning powder,gula,perasa. Sesuaikan ikut citarasa anda,jika perlu tambah lagi sos & perasa. Biar mendidih seketika dan siap utk dihidang.

Cara hidangan :
- Belah roti ( nak lg sedap,kukus dulu roti / sapu planta & panaskan atas kuali )
- Letakkan sesenduk kecil sloppy joe ke atas roti,tambah coleslaw / salad jika suka & makan! 

Wednesday, January 21, 2015

Pengalaman Pertama Darwish ke Tadika

Salam semua.. Harini nak story mory pengalaman pertama persekolahan anak saya. Bagi parents yang pertama kali hantar anak ke tadika lebih2 lagi jika anak sulung,mesti seronok dan excited lebih drpd anak tu kan.. Saya pon macam over excited sbb ini first time.. Berharap sangat2 yg Darwish happy dapat pegi tadika & seronok berkawan....

Tapi tu semua hanyalah angan2 momy je T_T

Hari pertama sekolah pd 7/01/2015 hari Rabu. Bangun pagi Darwish happy n excited nak g school. Sampai tadika elok je xnangis pon.. Tengok anak orang lain melalak2 je.. Bangga momy time tu anak momy rilex xnangis pon. Habis school jam 12tghri. Sampai tadika nak ambil,tengok muka dah merah,mata & hidung berair je rupanye baru lepas nangis.. Pastu nampak momy depan pintu kelas terus melalak.. Oh maii.. Nape nangis pulak.. Hahahaha..

Esoknye hari ke-2 Khamis,bangun pagi cm biase happy je.. Sampai sekolah still happy,pastu bile dah masuk kelas tetiba muka nak nangis,suruh momy masuk kelas skali,teman dia.. Adoiyaii kalo boleh momy dah masuk dah,masalahnye xbole,teacher xbagi. Parents kena duk lua je. Pastu bile Darwish start nangis terus teacher dia halau kitorang.. Huhuhu sedih plak tengok muka anak momy time tu.. Masa balik nak ambil,ok je muka riang gembira. Fuiihh.. Lega momy.

Hari ke-3 Jumaat,bangun pagi happy,sampai je sekolah suruh buka kasut nak masuk kelas je tetiba nangis peluk kaki daddy sebab xnak masuk kelas. Pulak dah... Nangis sambil bgayut kat kaki dady.. Hadoii.. Malu2 kucing dah momy&dady ko ni.. Huhu.. Pujuk2 xnak jugak masuk kelas.. Teacher pon pujuk nk ambil xnak jugak melalak2 nangis xnak masuk. Alamak.. Xkan nak balik rumah terus kot,baru hari ke-3. So momy dukung bagi kat teacher,melalak pon melalak la.. Pastu time balik, nak ambil tu happy je Darwish siap nak main gelongsor lagi.. Konpius kejap momy & dady..

Hari ke-4 Isnin.. Bangun pagi xberapa excited sbb dah bcuti 2 hari kan.. Dah siap2 breakfast sume,suruh pakai kasut nak masuk keta tetiba buat perangai,buat muka cam nak nangis. Xnak pakai kasut so momy dukung je bawa masuk keta.. Dalam keta nangis,sampai je tadika melalak meraung xnak keluar keta.. Haishh.. Over ko ni.. Terus momy dukung bawa masuk bagi kat teacher.. Meraung 1 tadika bole dengar.. Nak wat camne,kena paksa.. Xbole ajar ponteng2.. Nanti terbiase asek nak ponteng je kan.. No no no.. Tengahari  dah habis school momy datang ok je happy je xde nangis pon. Darwish2... Macam2 hal..

Petang tu lepas nap,Darwish bangun badan dia panas sangat.. Alamak demam pulak ke.. Ingatkan kot jangkit dari Keysha sebab jumaat ritu Keysha demam. So momy pon whatsapp teacher bagitaw yg Darwish demam panas xbole g tadika esok. Tengah malam badan Darwish panas sangat so cepat2 bawa g klinik..

Esok pagi tu Darwish still demam n mengadu tapak tangan gatal2.. Sy ingtkan nyamuk gigit time tido so momy pon sapu2 jela tangan dia.. Mase mandi dalam tengahari la sebab Darwish bangun lambat kan,time tengah mandikan dia,sy baru perasan yang tangan & kaki dia ade bintik2 merah. Time tu sy dah syak something wrong.. Call huby cakap nak bw g klinik semalam balik sbb Darwish ade bintik2.. So huby pon balik n kitorg bawa g klinik kat melawati yg malam tadi g check Darwish. Doctor check pastu suruh bawa g hospital utk check darah sebab nak pastikan samada denggi atau jangkitan tangan,kaki & mulut.

So kami pon terus g Hospital Selayang utk check darah. Darwish disahkan kena jangkitan tangan,kaki & mulut.. Sebab tu la tangan,kaki dia gatal2 n timbul bintik2 merah pd keliling mulut,tapak tangan,siku,lutut & tapak kaki. Kesian Darwish.. Baru 4hari g tadika dah macam2 jadi.. Sudahnye 2 minggu Darwish cuti xboleh g tadika.

Alhamdullilah sekarang Darwish dah makin pulih.. Bintik2 merah pon dah surut.. Nasib baik Keysha xberjangkit dari abang.. Alhamdullilah. Next week bole la Darwish g tadika & im sure dia akan nangis time nak masuk kelas nanti.. T_T  Hahaha..

Itulah kisah pertama kali Darwish ke tadika..

Resepi Nutella Cheese Tart

Salam semua... Hi... Harini nak share resepi tart yg tengah meletops letops sekarang ni.. NUTELLA CHEESE TART!!!!! Yup nutella,coklat nutella yg memang sedap itu dtambah pulak dengan cream cheese,hadoiiiiiiyaii bertambah la kesedapan n kelemakan beliau dsitu tapi tetap xdapek ditolak oleh kite semuakan.. =P

Belambak2 bakers 1 malaysia jual tart ni.. Harga pon a bit pricey bcoz of the nutella.. So bagi yang tengah kemaruk gilak kat nutella cheese tart ni,jom kite try buat.. Mudah simple dimple aje taw.. Pada uols yg nak lagi mudah & cepat atau xde oven,beli readymade shell tart tu ha.. Lg senang xyah nak bake2 bagai. Boleh beli secara online atau di kedai bahan2 bakery mcm BAGUS/BAKE WITH YEN etc.

I buat mini version sebab xde yg large tart pan tu.. Ok jugak wat mini2 bg yang ade anak kecik senang dorang nak makan.. Macam my son xnak buh nutella kat tart tu suke makan tart tu camtu je.. . Pulok.. Sukati la cayang oii.. Hahaha

Resepi kulit pastry ni mmg sedap sbb ni shortbread crust. Wangi & buttery sgt klo uols guna butter yg bkualiti lg la sedap. Utk resepi sy guna butter Anchor.

Ok,jom tengok bahan2 dan cara2 nye..

Bahan-bahan:
Kulit pastry/pastry crust (dapat 25 mini tart shell) (1 large tart pan)

-250g Tepung Gandum
-60g Gula Halus
-1 sdteh Tepung Jagung
-1 sdteh Garam
-125g Butter sejuk (potong jd kiub kecil)
-1bj Telur (kacau sikit)
-1 sdteh Esen Vanila

Cara-cara:
1. Ayak tepung gandum & tepung jagung ke dalam bekas,masukkan gula & garam,gaul sebati.

2. Masukkan kesemua butter yg dipotong ke dalam tepung,ramas dgn hujung jari sampai sebati. Sehingga tepung kelihatan seperti serbuk roti.

3. Masukkan telur & esen vanila. Gaul hingga sebati kemudian uli sikit sehingga mjdi bulat.

4. Balut dgn plastik wrap/cling wrap,sejukkan dlm fridge semalaman.BUKAN freezer ye!

5. Bila doh dah rehat semalam,boleh la mulakan proses buat shell tart.

6. Sediakan acuan tart uols,xkisah la besar ke kecik ke.. make sure acuan KERING & XPERLU gris acuan. Utk tart besar,masukkan doh ke dlm tart pan & tekan2 bg sama rata sehingga ke dinding tart pan tu. Lps tu cucuk dgn garfu pd permukaan doh tu.
Utk acuan mini,amik sikit doh,agak2 la besa 50sen,tekan bg sama rata pd acuan tart tu. Make sure xterlalu nipis & xterlalu tebal. Potong lebihan doh pd acuan. Cucuk guna garfu pd permukaan doh. Buat hingga habis.

7. Bakar pd suhu 180'c selama 15-20minit bgantung pd oven uols.. Klo dah 20minit tp warna pucat lg tambah lg 5minit. Bakar sehingga perang.
8. Dah siap,keluar kan dari oven,sejukkan atas redai secara terbalik. Mudah kulit tart keluar dr acuan nanti. Bole jgk guna lidi utk cungkil keluar kulit tart.

Filling Cream Cheese:

-125g Cream Cheese (suhu bilik)
-1/2cup Non-Dairy Whipped Cream (sejuk)
-4 sdbesar Susu Pekat
-1 sdteh Esen Vanila
-secubit Garam
- Nutella utk topping

1. Masukkan cream cheese ke dlm bekas bersih,guna hand mixer,putar cream cheese sekejap,masukkan non dairy whip cream,susu pekat,esen & garam. putar smpi kembang n pekat.
Dah siap filling.

Pada uols yg xde mixer ni,dont worry,sediakan blender yg bersih,masukkan semua bahan2 utk filling dan blend smpi pekat,siap! (jgn guna blender yg uols dh blend cili ye,tapi klo dh xde blender lain tu xpela guna jela blender cili tu.. hahaha)

2. Ambil kulit tart yg dah sejuk,masukkan filling. utk mini tart seeloknye guna piping bag supaya lebih kemas. Kemudian boleh lah hiaskan dgn sebanyak mane nutella yg uols nak & apa2 topping yg uols suka.. Sejukkan sekejap dlm peti ais lg sedap!!




Thursday, January 1, 2015

Happy New Year 2015

Asalammualaikum semua.. Hadoiii.. Lame xupdate blog ni.. Terasa cam setahun xupdate blog.. Hehehe.. Rindu sangat... =)
Tup tap tup tap je dah masuk tahun baru.. Kenangan2 tahun 2014 rase mcm mimpi je sbb cepat sgt masa berlalu..
Sekarang mula la terpikir n berangan + berazam macam2 dlm pale otak ni.. Hehe.. Berangan lebih!

D most important thing tahun 2015 ni ialah Darwish anak sulung mommy ni nak g tadika!!
Waahh.. Momy ko yang lebih neves + excited + nak terkucil + nak tercirit T_T
Hadooiii.. Maklum la xde pengalaman lg bab persekolahan anak ni.. Xsabar tunggu 1st day of school nak tengok baby boy momy pakai school uniform \(^.^)/

N hopefully dapat hantar Keysha to ballet class so dia xde la boring time abang g school.. Hehe..

Momy ko yg xde keje ni dah memulakan misi survey2 n planning birthday party anak2.. Padahal bday bulan 3 kot cik kiah.. Lame lg.. LOL.. =) seriously momy need a job to keep her busy n dont have time to waste daddy's money.. Kuikuikui..
Ala bukan nak wat party of d year pon.. Ala kadar for family & closed friend je.. Planning awal2 senang nak kira budget xgitew.. Hehe..

Okay so far tu jela mission utk awal tahun baru ni.. Yang penting semoga kami diberi kesihatan yang baik, murah rezeki, semakin happy & bahagia, inshaallah aminn...

Happy new year kawan2 & thank you so much to uols yg sudi baca & support me selama i berblog ni.. Love u guys n always enjoy reading ur blogs too :)

Goodbye 2014..







Tuesday, November 18, 2014

Resepi Mudah&Sedap (BEEF BACON CROSTINI)


Hello semua... Harini nak share resepi yg sangat2 mudah & sesuai dijadikan breakfast @ snek minum petang.. Beef Bacon with Mozarella Crostini. Crostini sebenarnya roti perancis yg dipotong2 & dibakar kemudian bole letak apa2 topping ikut citarasa anda contoh isi ayam, smoked salmon, onion, capsicum, mushroom, tomato, avocado, sosej, tuna, macam2 lg.
Kebetulan last week sy pg rumah mak sy n dia ade banyak beef bacon ni,jd sy pon songlap bawa blk sikit.. Hehe.. My mom mmg suka beli benda2 camni.

Beef bacon ni sbnrnye 'smoked brisket slices' so ianya halal sbb guna daging lembu,my mom beli kat pasar tani dibuat & dijual oleh org melayu Muslim! Haa.. Okeh??? No worries.. Beef bacon ni dah disalai jd sy panaskan je guna magic pan sampai garing @ guna je non-stick pan tp terpulang klo uols suka lembut,panaskan sekejap je..

Sy xletak apa2 sayuran pd crostini sy ni sebab sy makan dgn coleslaw. Coleslaw ni pon leftover dinner smalam. So nti uols tambah la pe yg patot k. Sila guna mozarella cheese ye sbb beef bacon ni a bit salty tp klo dah xde apa2 jenis cheese pon bole je. Up to u!

Bahan-bahan:
4 potong Roti Perancis/French Baguette
2 keping Beef Bacon
Mozarella Cheese secukupnya
Butter utk sapu pd roti

Cara-cara:
1. Panaskan non-stick pan, letak roti, bakar bahagian yg disapu butter, angkat ketepikan.

2. Kemudian panaskan beef bacon pula,balik2kan dlm 5-7minit.Angkat,ketepikan. Potong 2 setiap keping jd dpt 4 keping.

3. Letak semula roti pd non-stick pan,bahagian butter mengadap ke atas, api kecil je, letak 1 keping bacon pd setiap roti & bubuh mozarella cheese ats bacon. Biar seketika sehingga cheese cair. Siap!! Yeay!!
Camni la rupa 'beef bacon' sebelum dimasak.
*kerat 2 bacon tu so uols dpt 4pcs,cukup utk setiap keping roti.Camtu la rupa beef bacon yg dah dimasak.
*Letak mozarella cheese atas bacon dan biar je sampai cheese cair.
DAH SIAP! \(^.^)/



*cam biase la pics i sume nye very d amature T_T

Thursday, October 9, 2014

Resepi Mudah&Sedap (AYAM PENYET)

Salam semua.. Harini nak share resepi Ayam Penyet. Mesti ramai yg dah taw resepi ni & maybe ade jugak yg fikir resepi ni leceh tp macam biase la sy punye version mudah & cepat je! Resepi sy xperlu perap2 bagai & bahan2nya mudah didapati.
Dulu sy dah pernah try buat ayam penyet ni tapi xsame langsung macam yg kita biase makan kat restoran tu.. Frust sgt.. This time sy dah buat homework dgn gigihnyer.. Hehe.. Memula sy mesti google dulu resepi,bandingkan semua resepi2 yg ade lepas tu 'do it my own style'. 

Alhamdulillah,menjadi... Yeehaaa... Yg penting Huby puji cedap bini dia masak... Ololo... Sukee..
\(^.^)/
Sekarang rasenye dah bole buka restoran sendiri ni! Cewaahh.. Perasan nau!

Resepi ni memang nampak cam panjang lebar gayanye tp dont worry...... Yg panjang lebar tu explanation nye shj supaya anda xconfius.. Lagipon resepi ni terbahagi kpd 3 bahagian,rebus ayam,goreng ayam & sambal ulek. Baca dulu step by step baru faham & rasa mudah. Ok jom tengok resepi!
ps;Sorry la xde gambar tauhu&tempe goreng..huhu..

RESEPI AYAM PENYET:
                                              1.   AYAM
Bahan-bahan:
- seekor Ayam bersize kecil dipotong 4 (saya guna 4 bahagian thigh&drumstik yg berbentuk L)
- 6 bj Bawang Merah kecil*
- 5 ulas Bawang Putih*
- 2 ketul Kunyit Hidup sebesar ibujari*
- 2 inci Halia*
- 2 inci Lengkuas*
- Santan 1 kotak kecil
- Air secukupnya
- 1 sdbesar Serbuk Jintan Manis
- 1 sdbesar Serbuk Ketumbar
- 4 helai Daun Limau Purut
- 2 batang Serai (ketuk)
- Garam,Gula,Perasa

Cara-cara:
 1. Bahan bertanda ditumbuk/blend kering
 2. Campurkan kesemua bahan diatas dalam periuk yg bersesuaian,sukatan air sehingga menutupi paras ayam dan rebus sehingga ayam betul2 empuk & masak.
 3. Angkat,tos & ketepikan. Sediakan bahan utk step seterusnya.

                                                2. TEPUNG BEREMPAH
Bahan-bahan:
- Ayam yg telah direbus
- 4 ketul Tauhu pejal (belah 2 setiap 1)
- 1 peket Tempe ( potong ikut citarasa)
- 5 sdbesar Tepung Beras
- Air rebusan ayam 1/2 cawan
- Garam,Gula

Cara-cara:
1. Dgn gunakan penapis santan,Tapis air rebusan tadi,buang serai & daun limau purut. Ambil hampas/serdak yg tinggal pada penapis.
2. Campurkan hampas/serdak pd tepung beras & masukkan air rebusan.(Jika masih pekat tambah lg air rebusan sehingga bancuhan tepung cair sedikit supaya salutan nipis)
3. Tambah garam & gula (rasa bancuhan supaya cukup rasa kerana jika bancuhan tawar ayam goreng akan jadi kurang sedap)
4. Tepung dah sedia,boleh lah celup ayam yg telah direbus,tauhu & tempe,goreng dengan api sederhana sehingga bahan2 garing.
5. Lebihan baki bancuhan tepung,boleh dibuat kremes. Caranya,Tuang baki tepung ke dlm minyak panas & kacau laju2 supaya jadi macam keropok pisang goreng tu.. Bila dah garing toskan,bole la ditabur pd ayam goreng td.

                                                3. SAMBAL ULEK
Bahan-bahan:
- segenggam Cili Padi Merah siam
- 3 bj Cili Merah besar
- 3 bj Bawang Merah kecil
- 1 biji Tomato size besar
- 2 inci Belacan
- 1 sdteh Paste Asam Jawa
- Garam & Gula (lebihkan gula klo suka sambal pedas manis)

Cara-cara:
1. Potong kasar kesemua bahan2. Goreng dlm kuali dgn sedikit minyak sehingga semua bahan layu.
2. Blend kesemua bahan (sy guna blender kering)
3. Perasakan dgn paste asam jawa,garam & gula
4. Bole masak sebentar atas dapur utk elak sakit perut & supaya sambal tahan lama.

Hidangkan panas2 ayam penyet goreng,tauhu,tempe & sambal dgn nasi putih. Sediakan juga ulam sperti timun,kobis dan kangkung yg dicelur.. Yum!! Enjoy...