Tuesday, August 12, 2014

Raya 2014

Hi semua.... Assalamualaikum w.b.. Adoiiiii... Lame betul xupdate blog.. Hehehe.. Hangat2 taik ayam je sy ni.. Memula je penuh bersemangat lepas tu,hmmmm... Berhabuk la jawabnye.. Tp ni still bersemangat lagi.. Ok kite mulakan dengan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin to uols.. Kosong2 eh... Kann.. Slogan raya tahun ni... Cemane raya uols? Meriah x?? Harus lah meriah,name pon raya..

Sy beraya kat kedah tahun ni,belah my huby.. Anak2 happy sangat dapat balik kampung,laman luas.. Memang excited si kecik tu sampai soh masuk rumah pon nangis. Dia bukan kira,tengahari buta pon nak main kat luar.. Mommy nye yang takut anak kena sunburn..
Yang Darwish excited nak beraya & dapat duit raya,hehe yela dah faham kan,heboh dalam kereta ajak g kedai,sebab dah ade duit nak beli mainan.. Bila sampai kedai,pandai pulak ambik duit yang merah je.. Hadoii.. Budak zaman sekarang.. Koyak!

Hari raya pertama,1hari berjalan menziarah sedara-mara kat area kedah,makan bihun sup gearbox,ketupat pulut,rendang,macam2 la sampai ceri-beri la malam tu sy n huby.. Hahaha.. Hari kedua sy buat spageti bolognese,moist chocolate kek dan hidangan wajib raya la kan,nasi impit,ketupat,rendang etc.. Kawan huby datang,so saje la bawa jalan g Gunung Jerai & Tanjung Dawai.. Sebab dorang nak merasa raya kat kampung,dah parents dorang pon rumah kt KL je sampai anak dia sawah padi pon xtaw.. Huhuhu..

Raya ketiga,mentua buat open house,hidang soto dan saya tolong watkan dessert,oreo layer cheese & puding cocktail berkuah.. Anak2 tolong main je,cousin ramai,happy dorang.. Jeles tengok kanak2 beraya,main2 je & dapat duit raya,xyah sibuk2 kat dapur kann.. Hehe.. Camni ler bile dah jadi mak2..  Bz sangat la tiga hari tu.. Baru la seronok rasa raya camtu.. Walaupon penat tapi seronok..
Tiap2 malam my huby n masing2 yang dah jadi bapak budak beriya main mercun & main ps bagai.. Haha.. Anak2 tengok je kan,Darwish lagi la takut dengar bunyi mercun.. Keysha rilek je..
Huhuhu.. Itulah cerita raya kami sekeluarga tahun ni.. Mlm raya ke-4 dah balik ke KL.. Nasib baik kami selamat sampai tanpa jem2 bagai..  Bukan jem yg sapu kat roti tu ye.. Hehehe.. Huby memang suka drive malam so hiway xsesak.. Lancar je perjalanan kami pergi & balik.. Alhamdullilah..




Darwish&Keysha dengan cousins,sume girl tapi Darwish asek kena buli.. huhuhu..


Sunday, July 20, 2014

Resepi Mudah&Sedap : Kek Chocolate Lava

Salam semua.. Harini sy buat kek coklat lava/molten lava kek.. This is one of my fav dessert sebab mudah&cepat.. Anytime bila teringin nak makan dessert yg chocolatey,warm & gooey sy mesti wat kek ni.. Bahan2 pon memang sentiasa ade stok kat dapur.. Sy nak wat cookies utk raya xterbuat lagi.. Cam malas je sekarang ni.. Hehehe.. Tu yg buat dessert utk sendiri makan je

Harini terlebih rajin siap snap gambar step by step lg sebab time baking xde sape kacau,my kids dua2 tido,so tu yg leh berangan jadi photographer jap.. Hohoho.. Walaupon gambar xcun tp boleh la kan as a guide utk adik2 yg nak try wat kek ni..

Bahan2 sangat simple & cara buat pon sangat mudah,memang sesuai utk momy2 yg nak main masak2 dengan anak2.. Syok taw main masak2 dgn anak2 tp lepas tu penat nak mengemas.. Hehe.. Yg penting anak2 seronok nak tolong kat dapur.. Ok resepi kek ni kena bakar size kecil2 @ individual size,jom cekidout.. Sy bg 2 resepi utk dark chocolate & semi-sweet chocolate so ikut suka nak try yg mana2..

(Serve 4 individual size)
Bahan-bahan:
- 3/4 cup dark chocolate/coklat gelap
- 1/2 cup butter
- 3/4 cup gula castor/gula halus
- 3 biji telur
- 1/3 cup tepung gandum
- 1 sk garam
- 1 sk esen vanila
............................................................................

- 1 cup semi-sweet chocolate
- 1/2 cup butter
- 1/2 cup gula castor/gula halus
- 3 biji telur
- 1/3 cup tepung gandum
- 1 sk garam
- 1 sk esen vanila

Cara-cara:
1.Cairkan coklat & butter menggunakan kaedah double boiler@guna microwave. Sy guna microwave je senang.

Ni dah cair,make sure sume cair xde ketulan coklat ye..
2.Satukan telur & gula,pukul sebati guna tangan je

pukul gitu2 je sampai sebati,xyah beriya sangat sampai nk tercabut tangan..hehe..
3.Tuang kesemua coklat & butter yang cair tadi ke dalam bancuhan,kacau sebati.



4.Masukkan tepung(ayak dulu) & garam,kacau sebati.


5.Last sekali,masukkan esen vanila,kacau lagi sampai sebati,siap! tp xbole makan lg yer.. kena bakar dulu.




6.Bubuh dalam ramekin kalo ade,kalo xde bole buat macam sy ni,guna aluminium cup ni,tp jgn yg kecik cenonet sangat cupnye tu.Bakar pd suhu 180c selama 8-10minit atau sampai uols tgk keliling dah masak n bahagian tengah lembut lagi


Itulah lava nye meleleh sgt rich in chocolate,lucious,sedap giler cam nak berenang dlm lava coklat tu.. kalo ade icecream vanila lg lah OMGD!! yummy!!

Ok jangan lupa try k,xsampai 30minit pon buat dah siap yg penting sedap gilos!!

Wednesday, July 16, 2014

RESEPI MUDAH&SEDAP : SAMBAL PARU

Bahan-bahan:
300g paru (direbus,tos & hiris nipis2)
4sb cili blend/boh (lebihkan klo suka)
*3bj cili merah besar
*10bj cili padi merah siam
*1bj bawang besar (2bji klo sederhana)
*3ulas bawang putih
*1inci halia
1sk sos tiram
garam,gula,perasa

Cara-cara: 
1. Gaul paru yg sudah dihiris dgn garam & serbuk kunyit,goreng dgn minyak banyak & api sederhana sampai bila anda sentuh paru guna sudip boleh rasa paru dah garing.Angkat,tos ketepikan.
2. Tumbuk/blend kasar bahan bertanda *
3. Tumiskan bahan blend,masukkan cili boh,masak sampai cili garing
4. Masukkan sos tiram,garam,gula,perasa(optional),kacau sebati
5. Biarkan sambal sejuk sikit sebelum masukkan paru supaya paru tidak lemau. Siap!

SAMBAL PARU punya cerita

Hi semua... Assalamualaikum.. Uols sihat?? Good2!! Semoga sihat selalu.. Dah lame xupdate blog.. Bz bebeno gayenye kann.. Hehe.. Weekend ritu balik uma my parents n lepas tu bz shopping pulak sampai xlarat nk update blog..

Ok hari ni nak cerita tentang paru.. Bukan paru2 sy tp encik lembu punye paru laa.. Camni ceritanye,sebelum ni sy memang xkan sentuh,xkan makan & xreti makan paru & organ2 dalaman lembu yg lain.

Adelah 1 hari tu dalam 2,3bulan yg lepas mentua saya beli sambal paru dari gerai di Danau Kota,Setapak. Gerai ni memang jual lauk-pauk nasi campur tengahari & boleh dikatakan 90% lauk-pauk di gerai ni mmg sedap. Sy tengok mentua sy makan sambal paru tu,macam sedap je,so sy pon ambil sikit & rase.. Eh,rangup sedap la pulak.. Time tu terus suka makan paru,tapi yg dibeli dari gerai tu shj sebab dia rangup & sambal kering nye tu sedap.

Bulan ramadhan ni,gerai tu buka petang jual lauk-pauk utk berbuka tp pada bulan puasa ni,mereka xbuat paru pulak. 2,3 kali suruh huby pegi cari xde paru.. Kecewa.. Dah la bulan puasa ni sume teringin,tup tup xde pulak sambal paru sedap tu.. T.T
Pegi beli kat bazar semua sambal paru lembik! Xrangup dan xsedap,hanyir!! Sy xbole makan paru yg lembik,xlalu.. So nekad nak cari paru segar & masak sendiri nak wat rangup2.. Tp cari paru xjumpa2.. Jadi weekend ritu nak g uma my parents,sy pesan kt my mom suruh buat sambal paru yg rangup.. Excited sangat nak makan paru,sampai2 lauk paru xde sebab kt pasar tani paru segar dah habis.. Aduii.. Kecewa lg.. Esok tu pesan pulak kat mentua belikan paru,pon xde jugak,habis... Kecewa lg.. Huhuhu..
Semalam my mil jumpe paru kt NSK,dia belikan la teringat menantu ni nak sangat paru xdapat2 kan T.T

Hehehe.. Sukee... Alhamdulillah,ade rezeki dpt juga paru.. Susah betol nak jumpa bile time kempunan ni!! Ok ni first time sy masak paru,so memang neves sangat,siap tanya my mom cemana nak wat sambal kering2,takut xmenjadi & takut sgt bau nye xhilang.. Sampai berpeluh2 time goreng paru tadi,berdiri la depan kuali tu,xberganjak sebab nak make sure rangup dan xhangit.. Haha.. Apa2 pon yang penting,huby puji sedap & rangup. Woohooo.. Pass ler tu.. \(^.^)/





Saturday, July 12, 2014

Resepi Mudah&Sedap : Minuman untuk berbuka SIRAP BANDUNG SODA

Hi semua...  Saje nak share resipi sirap bandung soda yg sedap & refreshing ni.. Memang sesuai sangat dihidang time berbuka! Sirap bandung soda ni kalau kat restoran Wong Solo tu panggil 'soda gembira'. Haa.. Yang tu la.. Same je benda nye,name je lain..

Soda gembira ni favorite my huby,wajib kalau g wong solo order air ni.. So time puasa2 ni tekak sy teringin nak minum yg sejuk2 je.. Maka buat la air sirap bandung soda ni.. Cepat & senang sgt nk buat.. So kalau xde idea nak hidang air utk berbuka,bole try this recipe.

SIRAP BANDUNG SODA:

Size hidangan 1 jug besar.

Bahan-bahan :
- 1/4 cup Ibu Sirap manis (1cup air+1cup gula+3sb sirap+2helai daun pandan)
-  1 tin Susu Sejat/Cair
- 2 @ 3 tin kecil Air Gas perisa Aiskrim Soda
- Ais secukupnya

cara-cara:
1. Sediakan jug yg sesuai,masukkan susu sejat dan sirap manis,kacau sebati.
2. Masukkan air gas sedikit demi sedikit sambil kacau,air akan menjadi berbuih. Masukkan ais secukupnya.Hidangkan sejuk.





Gelas berlampu,tu yang xboleh blah..kuikuikui(^.^)

ZALORA the best online shop!

Assalamualaikum... Hi guys... Dah shopping raya ke belum?? Topic shopping memang best.. Baju anak saya sumenye dah setel,baju mommy je belum lagi,baju nak pakai pagi raya pon xde lagi!! Huhuhu... T.T

Kadang2 bile terpaksa shopping last minit,sy mesti malas sebab confirm shopping mall crowded,jalan jem terpaksa bersesak2 lagi2 bile dah dekat time berbuka,semua kedai makan penuh.. Huh.. Stressszz..!

Tapi.... Sekarang sy ada ZALORA.. My favorite online shop! Sy bukan suke2 nak promote taw,sebab antara online shop yang lain,zalora memang bg good&fast services yg buat sy excited nak share dgn uols.. Rasenye dah xterkira benda2 yg sy beli kat zalora ni. Baju,kasut,bag,acessories sume sy dah penah beli.. Harga memang affordable,quality barang bagus & yg paling penting delivery sangat cepat!

Malam kelmarin,hari khamis jam 10mlm sy bosan2 mengadap ipad & terus "ter order" 3 item from zalora & esoknye hari Jumaat jam 9pg,barang sy sampai! Waahh cepatnye xsampai 12jam lg.. Hehehe best2!!! Sy selalu order melalui "cash on delivery", so sy xperlu risau sebab barang sampai baru sy bayar..

Xpayah nak bersesak kat shopping mall n xpayah bazir minyak kereta,order hujung jari je terus sampai depan pintu.. Hoorey..!!  \(^.^)/
Lagi 1 sy suka zalora sebab selalu bagi discount (yg penting!!) so boleh berjimat-cermat gitu.. Wee..

So uols bole la cekidout SINI n banyak koleksi baju raya cantik2 sampai nak nangis tengok! Hehehe.. Tu je utk harini.. Bye2

Sunday, July 6, 2014

Menu Menarik utk Berbuka

Salam semua.. Weekend ni harus la sambut berbuka dgn meriahkan.. Inilah masanya utk berbuka dgn kawan2,adik beradik,saudara mara bagai. Ada yg berbuka di restoran n bg yg berbuka drumah,momy2 & isteri2 mesti masak hidangan yg best2 kan! Isteri2??? Eh..!! Hehehe... Harini sy jemput kakak sy utk berbuka dirumah sy... Baru lah best ade partner melantak.. Yeay!

Menu berbuka harini sy wat Kuey Tiaw Daging Halia,ni sume disebabkan tergoda tgk resepi Kak Azlita Masam Manis.. Dengan gambar yg cantik,mmg terliur sy dibuatnye.. Sy kagum betul ngn blogger yg gambar masakan nye cantik2 belaka,rajin sgt mereka ni.. Bagus2.. Sy ni malas betul nk snap gambar beriya2.. hehehe.. Ala kadar je boleh la.. Janji ade gambar je kan.. Mmg la teringin nk ada gambar cantik2.. Tp tunggu la suatu hari nanti..

Selain kuey teow,sy sediakan juga nasi & lauk kari ayam,ikan goreng,sayur ulam,sambal belacan. Yg penting dessert,bread pudding sos kastard butterscotch.. Yummy! Sedap sgt.. Sos tu mmg sy buat lebih & simpan dlm freezer,so bile time2 nak wat dessert last minit cam tadi,senang sangat.

Sy first time makan kuey teow macam ni tp memang sedap,rasa daging tu seakan daging masak black pepper n masak kicap.. Memang sedap n sesuai kalau uols xnak makan nasi time berbuka.. Tp kalau pekena ngn cili kicap lg kick! Kakak sy ni memang dari 1st day puasa,berbuka xmakan nasi (jaga badan ler tu.. Hehehe..) tp harini dia tergoda ngn lauk yang sy buat so kuey teow dia makan,nasi pon dia makan.. Yg penting dessert pon dia makan... Hehehe.. Sy pon sama jugak,walaupon dah makan mcm2 tp tetap cari nasi wlaupon sikit tetap nak nasi baru puas.
Ok utk resepi Kuey Teow Daging Halia boleh tengok SINI






Resepi Bread Pudding Walnut & Butterscotch sos.

Bread pudding:
- 8 keping roti (apa2 pon boleh)
- Susu segar 2 cup (sy guna 11/2cup susu segar & 1/2cup cream)
- Telur 2biji
- Gula castor 1/3 cup
- Vanilla esen 2 tspn
- Garam 1 tspn
- Butter 1 sd.besar (dicairkan)
- Kacang walnut 1/2cup (dicincang & dipanggang 3minit)
- Coklat chip 1/2cup

cara-cara:
1. Panaskan oven 180c rak tengah,api atas bawah.
2. Pukul telur & gula sampai sebati,sekejap je,masukkan susu,butter cair,garam.esen vanila.
3. Koyak2 roti masukkan dalam bancuhan,masukkan pula kacang gaul sebati.
4. Sapukan loyang/bekas oven proof dgn butter,masukkan separuh bancuhan roti dan taburkan choc.chips       kemudian masukkan lebihan bancuhan tadi.Dan letakkan secubit2 butter pd bahagian atas bancuhan.
5. Bakar selama 25-30minit sampai bahagian atas keperangan. Siap!
(Kalau suka dihidang sejuk,simpan dlm fridge semalaman)

Sos kastard Butterscotch:
1. Susu sejat 2 cup
2. Tepung kastard 1 sd.besar
3. Gula 1 cup
4. Garam 1tspn
5. Butterscotch caramel 2 tspn
6. Vanilla esen 1/2 tspn

Cara-cara:
1. Masukkan susu sejat,gula,tepung kastard,kacau sebati,api slow.
2. Bila dah pekat sikit,masukkan butterscoth caramel,garam,esen vanila,kacau sebati. Sejukkan.

Inilah butterscocth caramel yg sy guna.. mmg sedap sgt n versatile.. sy paling suka guna utk desserts,makan dgn aiskrim dan bubuh dlm nescafe 3in1 sebijik rase cam caramel latte xheran dgn starbux dah.. boleh order online di fb..